>
you're reading...
Ortadoğu Haber Ajansı

Dinlerarası Monolog: Hristiyan dünyasının kutsal mekânlarından İznik’teki Ayasofya Müzesi camiye dönüştürüldü

Kültür ve Turizm Bakanlığı kayıtlarında “Anıt Müze”, Vakıflar Genel Müdürlüğü kayıtlarında “Cami”, Hristiyan dünyasında ise “Kutsal Hac” mekânı olarak kabul edilen Ayasofya’nın camiye dönüştürüleceği iddiaları geçen ay gündeme geldi. Ayasofya Müzesi’nde son günlerde ise hummalı bir çalışma göze çarptı. Minaresine alem takılan müzenin, zeminine ahşap platform yerleştirildi ve hutbe kürsüsü monte edildi. Vakıflar Genel Müdürü Adnan Ertem de, çalışmaları yerinde incelemek üzere Kasım ayının ilk günlerinde İznik’e gitti, ancak gazetecilerin bu konudaki sorularını yanıtsız bıraktı.
İbadete açılması yönündeki kararın ardından, Ayasofya’nın içinde zemin döşemesi yapıldı, yere halılar serildi ve minber yerine konularak, yıllardır yapının dışında bulunan “Ayasofya Müzesi” yazılı tabela da bulunduğu yerden kaldırıldı. Ayrıca, namaz kılınacak bölümdeki halıların çevresine korumalıklar yerleştirildi. Arife günü de caminin duvarına, T.C. Başbakanlık Diyanet İşleri Başkanlığı “Ayasofya Camii (Orhan Camii)” yazılı tabela asıldı, tabelaya 1331 tarihi düşüldü.
6 Kasım Pazar sabahının erken saatlerinde tarihi anıt, İznik Müftüsü Veli Vehbi Bardakçı’nın kıldırdığı bayram namazı çerçevesinde, Vakıflar Genel Müdürü Adnan Ertem, İznik Belediye Başkanı Kadri Eryılmaz ve çok sayıda vatandaşın katılımıyla yaklaşık 90 yıl aradan sonra ibadete açıldı. Bayram namazı için Ayasofya’ya gelen İzniklikler yoğun ilgi gösterince, cemaat dışarıya hasırlar sererek, saf tuttu. Vakıflar Genel Müdürü Ertem, cami çıkışında gazetecilere yaptığı açıklamada, caminin yeniden ibadete açılmasından dolayı mutluluğunu ifade ederek, eleştirilere bugün cevap vermek istemediğini belirtti:
Bugün mutlu bir gün, bayram bugün. Bizim geleneklerimizde vardır, barışırız, olumsuz şeyler söylemeyiz. Eleştirenler de bu görüntüyü gördükten sonra bizimle aynı fikirde olacaktır. Burası kurulduğunda ibadethane olarak kuruldu.[…] Hiçbir zaman burası müze olarak faaliyet göstermedi. O nedenle buranın müze olmasına ve buranın ibadete kapalı olmasına yönelik ifadelerin doğru olmadığını düşünüyorum.[…] Buranın basında yer aldığına göre her iki dine göre ibadete açık olması mümkün değil. Burası camidir. Cami olarak ibadet edilecektir. Burada hem İslami usullere göre ibadet edilip hem de ayin yapılmasının uygun düşeceğini zannetmiyorum. Bizim düşüncemizde böyle bir şey yok“, dedi.
7’nci yüzyılda Romalılar tarafından inşa edilen Ayasofya, Hristiyan dünyasında Hz. İsa’nın “Tanrı’nın Oğlu” olarak kabul edildiği Birinci Konsil toplantısının yapıldığı mekan olarak biliniyor. Hıristiyanların “Kutsal Hac” mekanlarından olan Ayasofya, 1331 yılında Orhan Gazi tarafından camiye dönüştürüldü. Kanuni Sultan Süleyman döneminde Mimar Sinan tarafından minare eklenen Ayasofya, yüzyıllar boyunca cami olarak hizmet verdi.
İznik Ayasofya Müzesi, İznik’in tam ortasında, surlarla çevrili kentin dört kapısından gelen yolların kesiştiği yerde inşa edilmiş olan yapı. Ayasofya 4.yüzyılda bazilika tipinde inşa edilmiş bir kilise. Yapı ikonoklastik dönemde (726-842), 11 Ekim 787 tarihinde İznik’te toplanan 7. Ruhani Konsil’le anılır. İkonoklastik dönemde dinsel konuların figüratif işlenişi yasaklanmış, sembolizm etkili olmuştur. İmparatoriçe Eirene tarafından resmi yeniden sevdirmek için düzenlenen bu dini toplantı, tarihe 2. İznik Konsili olarak geçmiştir. 11. yüzyıldaki depremden sonra, mimarisinde önemli bir değişiklik yapılarak nefler payelerle sınırlandırılmıştır. Apsis’in iki yanında, üzeri kubbelerle örtülü birer oda yan mekan vardı.
1331’den sonra Orhan Gazi tarafından camiye dönüştürüldü. Kanuni Sultan Süleyman (1520-1566) zamanında, Mimar Sinan tarafından bir mihrap ilave edilerek, yan neflerde büyük kemer açıklıkları oluşturuldu. Yapı Bizans Dönemine ait bazı fresko ve mozaik kalıntıları içermekte. Freskolar, postoforium odalarının kubbe ve duvarlarında, ayrıca yan nef duvarındaki mezarın üzerinde. Mezarın üzerindeki fresk; Meryem, Hz. İsa ve Johannes tasvirlerini içeriyor. Döşeme mozaiği (11.yüzyıl) renkli taşların belirli geometrik şekillere göre kesilmesi ve geçmeli bir desenle birleştirilmesi suretiyle meydana getirilmiş bir yer süslemesi olup orta nefte yer almakta.
Osmanlı Dönemine ait bezemeler ise güneyde yer alan kemer başlangıcındaki kalem işi yazı, bitkisel motiflerle süslü şerit ve iç mihraptaki küçük bir zencerek motifli alçı kalıntısı. Bu eski Ayasofya Kilisesi (camii) son dönemde anıt-müze olarak ziyarete açıldı. Müzede sergilenen eserleri, İznik ve çevresinden elde edilen ve bilimsel kazılarda çıkarılan eserler oluşturmakta. Müze bahçesinde; Roma, Bizans, Osmanlı Dönemi eserleri sergileniyor. Ana bölümde sergilenen arkeolojik eserler Prehistorikten (tarih öncesi) Bizans Dönemi sonuna kadar olan döneme ait. Yine aynı bölümdeki sikke seksiyonunda Arkaik Dönemden (M.Ö. 7. yüzyıl), Osmanlı Dönemi sonuna kadar (1923) basılmış örnekleri, etnografik seksiyonda ise yörenin yakın geçmişteki örf adetlerini, kültürel ve sosyal yapısını yansıtan örnekler yer almaktadır. Bunlar, Müzenin güney ve kuzey mekânlarında sergilenmekte.
Restorasyon çalışmasının binanın tarihi yapısını ve görüntüsünü bozduğu yönünde eleştiriler yapıldı. Milliyet gazetesi (17 Eylül 2008) “Beton sıvayla restorasyon” başlığıyla verdiği haberde restorasyon çalışmalarının Ayasofya Müzesini tarihe gömdüğünü iddia etti. Aynı habere göre Türkiye Arkelojik Yerleşmeleri Projesi (TAY) yetkilileri “Bir Başkentin Yokoluşu” adındaki bir bildiri ile restorasyonun sonuçlarına büyük tepki gösterdiler.

Wikipedia: The First Council of Nicaea was a council of Christian bishops convened in Nicaea in Bithynia (present-day İznik in Turkey) by the Roman Emperor Constantine I in AD 325. The Council was the first effort to attain consensus in the church through an assembly representing all of Christendom. Its main accomplishments were settlement of the Christological issue of the relationship of Jesus to God the Father;[3] the construction of the first part of the Nicene Creed; settling the calculation of the date of Easter;[2] and promulgation of early canon law.

Reklamlar

Tartışma

One thought on “Dinlerarası Monolog: Hristiyan dünyasının kutsal mekânlarından İznik’teki Ayasofya Müzesi camiye dönüştürüldü

  1. KATOLIKLIGIN TEMELININ BU MEKANDA YANI IZNIKTE 1. ci KONSIL TOP LANTISINDA M.S.325 te ATILDIGI ICIN TURKIYEYE GELEN DINDAR KATOLIKLER BURASINI MUHAKKAK ZIYARET EDER !

    Posted by YUSUF ELHAC | 8 Kasım 2011, 4:19 pm

Yorumunuz

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

RSS Hertür Kültür

  • DEAŞ 13 yaşındaki çocuğu intihar saldırısı için eğitmiş 17 Ekim 2017
  • San Antonio Spurs, Aldridge'in sözleşmesini yeniledi 17 Ekim 2017
  • Antalyaspor ile seremoniye çıkmak 200 lira 17 Ekim 2017
  • Yüzleşme cinayeti sanığına 25 yıl hapis 17 Ekim 2017
  • Facebook’ta yemek siparişi verebiliyorsunuz 17 Ekim 2017
  • KYK burs başvurusu: e-Devlet giriş sayfası üzerinden yapılanlar 17 Ekim 2017
  • "Fiyat etiketinde yanıltıcı uygulamalara taviz yok" 17 Ekim 2017

Stats