>
you're reading...
Ajans

İstanbul: Kızılay’dan Türkiye Hahambaşısı İsak Haleva’ya Ziyaret

 Türk Kızılayı Genel Başkanı Ahmet Lütfi Akar ve beraberindeki heyet, Türk Yahudileri ruhani lideri Hahambaşı İsak Haleva’ya ve Cemaat Başkanı Sami Herman’a nezaket ziyaretinde bulundu.
Beyoğlu’ndaki Türk Musevileri Hahambaşılığı’nda gerçekleştirilen ziyarete Kızılay Genel Başkanı Akar’ın yanı sıra, Genel Müdür Ömer Taşlı ve diğer yetkiler katıldı. Kızılay Genel Başkanı Akar ve Türkiye Hahambaşısı İsak Haleva yaklaşık 1 saat görüştü. Görüşmenin ardından Akar ve beraberindeki heyeti Türk Musevi Cemaati Başkanı Sami Herman uğurladı.
Ziyaret çıkışında basın mensuplarının sorularını cevaplayan Ahmet Lütfi Akar, Türk “Kızılayı olarak Türkiye’de dil, din, ırk, cinsiyet, mezhep farkı gözetmediklerini” belirtti. “Hareketimizin ana teması ayrımsızlıktır,” diyen Akar, “Daha evvel Ermeni ve Rum cemaatlerini ziyaret etmiştik, bu defa da saygıdeğer Hahambaşımızı ziyaret için randevu aldık ve kendisini ziyaret ettik. Vakıf Başkanımız da burada birlikte olduk. Son derece güzel bir görüşme geçti. Karşılıklı olarak fikir teatisinde bulunduk.” dedi.
Görüşmede insancıl hareketin ne kadar önemli olduğunun ve tüm dinlerin ortak hareket olarak iyilik yapmaya işaret ettiğinin teyid edildiğini belirten Akar, bundan sonra da görüşmeler ve diyalogların devam edeceğini bildirdi.
Türk Musevi Cemaati Başkanı Sami Herman da, ziyaretten dolayı Kızılay Genel Başkanı ve heyetine teşekkür etti. Türk Kızılayı’nın da Musevi Cemaatinin de hayır kurumları bulunduğunu aktaran Herman, “Bu anlamda bizler de birer Türk vatandaşı olarak Türkiye’nin yada dünyadaki herhangi bir tabii afette, felakette yardımda aynı anlayışta olduğumuzu bir kez daha teyid ettik,” diye konuştu.
Herman, bundan sonra Türk Musevi Cemaati ve Kızılay’ın insan merkezli yardım faaliyetlerinde birlikte hareket etme kararı aldıklarını sözlerine ekledi.

A Turkish Tisha B’Av: Tisha B’Büyükada by Gabriel Mitchell | The Times of Israel
[…] There are few Jewish communities remaining in the Muslim world, and Turkey’s stands out for a variety of reasons, particularly for its largely peaceful relationship with the Ottoman Empire and, later, Turkey: even upon the establishment of the Turkish Republic in 1923, when minority groups, including Jews, were subjected to a rash of nationalist policies, the community faired well by comparison. (Thousands of Greeks were forcibly transferred in exchange for their ethnic Turkish counterparts, and the Armenian community suffered far worse.) Though many Jews left Turkey to seek better religious and economic fortunes elsewhere, the continued existence of today’s small but vibrant population is a testimony to its perseverance in the face of Istanbul’s changing cosmopolitan dynamics.
The 21st century, however, may be the final chapter in Turkey’s rich Jewish history. The Jewish community of Turkey is rumored to be dying. According to its lay leadership, roughly 20,000 remain, but assimilation rates stand at 50%. While it may still take several decades before it dies out, the statistics do not bode well for one of the world’s oldest Jewish communities.
Dead or alive, I wanted to experience the community on my own terms. Brink-Danan’s work read like a “pre-mortem” eulogy. Trips with Kivunim offered the standard visits to the famed but disused Ahrida Synagogue and Istanbul’s solitary Jewish school in Ulus. I wanted to seek out the community in order to understand it for what it may have been, and appreciate whatever it happens to be at present. There seemed no better place than the island of Büyükada.
Büyükada is situated in the Sea of Marmara, a short boat ride from Istanbul’s bustling docks. Still within eyesight of Istanbul’s towering skyline, Büyükada and its neighboring islands are in many ways a different world. Even during the Ottoman period they were the site of vacation homes for Istanbul’s elite, and its minority communities. Churches, monasteries and synagogues feature prominently on the island’s wide, crisscrossing boulevards, where only bicycles and fayton (horse and buggy) are permitted to ride.
Before visiting the island (with my wife, who was visiting for the weekend), a member of the community recommended that we visit the synagogue, or havra. “Saturday night will be very busy, it is the Tisha B’Av fast.” My friend told me it would be easy to find the havra, but this turned out to be far from the truth. I searched high and low without success. Each turn led me further into the maze of homes whose wooden sides bent under the summer sun. Hoping that perhaps I had been following the directions incorrectly, I backtracked to the pier.[…] More > A Turkish Tisha B’AvI: Tisha B’Büyükada | Gabriel Mitchell | The Times of Israel

Reklamlar

Tartışma

İstanbul: Kızılay’dan Türkiye Hahambaşısı İsak Haleva’ya Ziyaret” için bir yanıt

  1. Turk Musevi cemaatine bu kaca patladi ? Bas _Palyaco ?

    Posted by erroll Gelardin | 1 Ağustos 2012, 10:45 am

Yorumunuz

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

RSS Hertür Kültür

  • Kazdıkları çukurda böyle yakalandılar 15 Ekim 2018
  • Son dakika... Trump'tan Cemal Kaşıkçı açıklaması 15 Ekim 2018
  • AGÜ’de “Çocukluk Çağı Kanserleri ve Güncel Yaklaşımlar” konferansı 15 Ekim 2018
  • NBA'de yeni sezon başlıyor 15 Ekim 2018
  • 11'i muvazzaf 15 askere FETÖ gözaltısı 15 Ekim 2018
  • Defineciler, kazdıkları çukurda yakalandı 15 Ekim 2018
  • Tarihi köşk satışa çıkarıldı 15 Ekim 2018

Stats

Reklamlar